Części samochodowe i serwisowanie - co warto wiedzieć?

auta do warsztatu samochodowego. Taki wybór będzie oczywiście wiązał się z pewnymi kosztami, jednak czasem jest to najlepsze wyjście z sytuacji. Zanim oczywiście to zrobimy, warto przyjrzeć się samodzielnie danej usterce

Części samochodowe i serwisowanie - co warto wiedzieć?

Jak poradzić sobie z awarią samochodu?

Jeśli nasz samochód się zepsuł, warto odpowiednio się nim zająć. Możemy zrobić to na wiele sposobów, a jednym z nich jest oddanie auta do warsztatu samochodowego. Taki wybór będzie oczywiście wiązał się z pewnymi kosztami, jednak czasem jest to najlepsze wyjście z sytuacji. Zanim oczywiście to zrobimy, warto przyjrzeć się samodzielnie danej usterce lub poprosić o pomoc znajomych. Być może jest to mała awaria, którą łatwo naprawimy w zaciszu własnego domu i unikniemy dodatkowych kosztów? Nigdy nie powinniśmy podejmować pochopnych decyzji, lecz na początku wziąć pod uwagę różne rozwiązania i dobrze się zastanowić. W ten sposób unikniemy dodatkowych problemów i niedogodności związanych z postojem auta w warsztacie.


Co tej jest wahacz?

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz


Jak działa sonda lambda?

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda