Historia autobusu miejskiego
Pierwsze autobusy powstawały na bazie samochodów ciężarowych. Nadwozia były drewniane.
Następnie ustaliła się forma specjalnych nadwozi autobusowych na adaptowanych do tego celu podwoziach z obniżoną w pewnym stopniu przez wygięcie podłużnic nad mostami ? podłogą nadwozie nieniosące lub nadwozie samonośne. Nadwozia autobusów miejskich zaczęły być wykorzystywane także do budowy trolejbusów.
Autobusy miejskie miały przez długi czas te same nadwozia co dalekobieżne i turystyczne. Były to tylko wersje z tym samym kadłubem różniące się jedynie wyposażeniem, gdzie autobus miejski miał drzwi zamykane i otwierane zdalnie (siłownikiem lub ręcznym układem prostowodowym), dużo uchwytów dla pasażerów, oraz mniej siedzeń. Z czasem dodawano więcej coraz szerszych drzwi, a także podniesiono dachy dla poprawienia widoczności dla pasażerów stojących. Jako drzwi sterowane zdalnie stosowane są w autobusach i innych pojazdach komunikacji zbiorowej drzwi składane, odstawiane ? w widłach nośnych ? do wewnątrz (najczęściej) oraz na zewnątrz (zapewniające pełną szczelność). Rozwój nadwozi samonośnych i wzrost poziomu przemysłu spowodował zróżnicowanie kadłubów autobusów dalekobieżnych i miejskich, gdzie te ostatnie miały coraz bardziej obniżoną podłogę (często tylko częściowo), aż do powstania konstrukcji niskopodłogowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_miejski
Istotne drogi prowadzÄ…
Istotne drogi prowadzÄ…:
z Jakuszyc na granicy polsko-czeskiej przez Zieloną Górę, Gorzów Wielkopolski i Szczecin na przeprawę promową ze Świnoujścia do Ystad w Szwecji (E65 ? droga nr 3);
od granicy polsko-niemieckiej w Świecku przez Poznań i Warszawę do granicy z Białorusią w Terespolu i dalej do Mińska i Moskwy (E30 ? droga nr 2);
od granicy polsko-niemieckiej w Zgorzelcu przez Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów i Jarosław do granicy z Ukrainą w Korczowej i dalej do Kijowa (E40 ? droga nr 4).
Ponadto na terenie Polski budowane są odcinki następujących dróg europejskich:
trasa E75 od granicy polsko-czeskiej w Cieszynie przez Bielsko-BiaÅ‚Ä…, Katowice, ToruÅ„ i Åódź na przeprawÄ™ promowÄ… z GdaÅ„ska do Helsinek, czyli budowana autostrada A1 oraz
E67 (droga nr 8) przebiegajÄ…ca przez caÅ‚Ä… PolskÄ™ ? od granicy z LitwÄ… w Budzisku do granicy czeskiej w Kudowie-Zdroju. Ta 790-kilometrowa (polski odcinek) trasa ma siÄ™ stać częściÄ… tzw. arterii Via Baltica Å‚Ä…czÄ…cej FinlandiÄ™, EstoniÄ™, ÅotwÄ™ i LitwÄ™ z EuropÄ… PoÅ‚udniowÄ… i ZachodniÄ….
Zobacz też: Klasy i kategorie dróg publicznych w Polsce, Droga powiatowa, Droga gminna i Polskie tablice rejestracyjne.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_w_Polsce#Transport_drogowy
Zagraniczny transport busem ? jak najlepiej zorganizować podróż?
Busy to jedne z najchętniej wykorzystywanych środków transportu służących do organizacji zagranicznych przewozów pracowników. Wiele przedsiębiorstw pośredniczących pomiędzy zagranicznym pracodawcą a potencjalnym polskim pracownikiem oferuje właśnie taki transport. Z drugiej strony, często także grupa pracowników posiadających stałą posadę za granicą sama podejmuje organizację transportu, co jest także możliwe właśnie dzięki busom, które są o wiele tańsze niż na przykład kolej. Zorganizowanie we własnym gronie takiego przejazdu jest bardzo proste, ponieważ wiele firm transportowych oferuje swoim klientom transport w naprawdę dowolnym kierunku.